Mediacje biznesowe i pracownicze
Rozwiązywanie konfliktów
(między kontrahentami biznesowymi, zespołami, kadrą zarządzającą)
Celem procesu budowy lub usprawnienia systemu zarządzania konfliktami jest stworzenie oszczędnych, wydajnych i powszechnie akceptowanych zasad postępowania oraz zmniejszenie częstości występowania konfliktów.
Rodzaje konfliktów – obszary naszego działania:
- Konflikty pomiędzy pracownikami wszelkiego szczebla
- Nieporozumienia pomiędzy pracownikami i ich szefami dotyczące spraw takich jak ocena pracy, dyscyplina, organizacja pracy, zachowania niepożądane w miejscu pracy itp.
- Konflikty pomiędzy zespołami
- Konflikty wewnątrz zespołów
- Dyskryminacja, mobbing i molestowanie seksualne
- Przewlekłe konflikty pomiędzy menadżerami każdego szczebla zarządzania
- Spory pomiędzy firmami / instytucjami
- Sprawy sporne związane z brakiem satysfakcji klienta
W ramach usługi doradczej proponujemy:
- rozwiązywanie obecnych konfliktów poprzez mediacje
- usprawnienia procedur zarządzania konfliktami i rozwiązywania sporów pomiędzy: pracownikami, członkami zarządu, jednostkami organizacyjnymi, organizacjami pracowniczymi, z klientami i kontrahentami lub z innymi organizacjami.
Ad. 1
Pomagamy przejść przez sytuację konfliktu i kryzysu poprzez znalezienie i zrealizowanie najlepszego, najbardziej adekwatnego dla jej sytuacji rozwiązania. Jesteśmy praktykami biznesu – mamy wieloletnie doświadczenia pracy w strukturach przedsiębiorstw. Znamy od środka problemy korporacji, rozumiemy genezę powstawania konfliktów i wiemy, jakie błędy mogą pojawiać się przy podejmowaniu trudnych decyzji w sytuacjach konfliktowych.
Wkraczając w sytuację konfliktu:
- pomagamy stronom określić ich problemy, stanowiska i potrzeby
- wdrażamy proces w wyniku, którego wypracowane są rozwiązania umożliwiające porozumienie w zgodzie z procedurami i polityką firmy.
- proponujemy czynne uczestnictwo w mediacjach.
- naszym celem jest dodatkowo wypracowanie sposobów dochodzenia do porozumienia w przyszłości, przy ewentualnych nowych konfliktach, bez pomocy strony trzeciej
- pomagamy budować kulturę otwartej i konstruktywnej komunikacji w firmie
Ad. 2
Kroki wdrożenia procedur zarządzania konfliktami:
Zazwyczaj proponujemy 10 kroków działania w ścisłej współpracy z wewnętrznym zespołem projektowym:
- Zidentyfikowanie dotychczasowych sporów i diagnoza ich przyczyn
- Przegląd obecnych procedur zarządzania konfliktami i ocena ich efektywności
- Określenie dostępnych narządzi zarządzania konfliktami (coaching, doradztwo, konsultacje, negocjacje, mediacja, moderowanie sesji rozwiązywania problemów, panele dyskusyjne, itp.)
- Zaprojektowanie procedur adekwatnych do pojawiających się problemów
- Konsultacje wewnętrzne projektu systemu (wewnętrzni odbiorcy, zarząd, prawnicy, itp.)
- Opracowanie planu wdrożenia
- Zidentyfikowanie nowych kompetencji i szkolenie osób odpowiedzialnych za wdrożenie systemu
- Uzyskanie akceptacji systemu wśród potencjalnych użytkowników
- Wdrożenie, ewaluacja, ewentualne zmiany
- Szkolenia pracowników w zakresie rozwiązywania konfliktów.