Analizy finansowe i sprawozdania
Cel szkolenia
Głównym celem realizowanym w czasie szkolenia jest poznanie instrumentów i wskaźników finansowych niezbędnych w ocenie kondycji finansowej przedsiębiorstwa. W trakcie zajęć w bardzo przystępny sposób zostaną wyjaśnione i uporządkowane kategorie i narzędzia analizy finansowej, a także możliwości i ograniczenia w ich stosowaniu. Po szkoleniu uczestnicy będą posiadać wiedzę jak odpowiednio interpretować dane ze sprawozdań finansowych oraz jak wykonać analizę finansową przedsiębiorstwa i na jej podstawie podejmować przemyślane decyzje. Uwypuklone zostaną umiejętności znajdowania słabych punktów w przedsiębiorstwie i symptomów, które mogą informować o zagrożeniach kontynuacji działalności firmy oraz naprawy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
Korzyści dla uczestników:
- zrozumienie podstaw finansów firmy
- poznanie poszczególnych elementów sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa
- nabycie umiejętności rozróżniania firm w dobrej i złej kondycji finansowej
- umiejętność wykonania analizy finansowej przedsiębiorstwa
Program szkolenia
1. Rodzaje analizy przedsiębiorstwa
- szerokie spojrzenie na analizowanie firmy
- analiza strategiczna – makro i mikrootoczenia, analiza SWOT
- analiza finansowa – analiza rentowności, płynności, zadłużenia przedsiębiorstwa
2. Cele zarządzania finansami firmy
- określenie celów i korzyści płynących z działalności przedsiębiorstwa
- trójkąt menedżerski
3. Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstwa
- informacje o sprawozdaniach finansowych – źródłach danych finansowych
- omówienie elementów sprawozdań finansowych
- wpływ operacji gospodarczych na elementy sprawozdania finansowego
- najważniejsze powiązania pomiędzy elementami sprawozdania finansowego
- kreatywna księgowość
4. Analiza finansowa i wskaźnikowa
- omówienie najważniejszych grup wskaźników finansowych: wskaźniki płynności, rentowności, zadłużenia, obrotowości
- wyciąganie wniosków na podstawie wskaźników finansowych
- odpowiedź na pytanie czy wskaźniki dobrze pokazują sytuację firmy?
- koszty i ich analiza
- próg rentowności
- analiza dyskryminacji
- ocena projektów inwestycyjnych w oparciu o metody ARR, NPV, IRR – opis, charakterystyka, zastosowanie, przykłady
5. Ocena przedsiębiorstwa przez inwestorów i kontrahentów
- „modna” branża oraz obszar działalności
- perspektywy rozwoju
- akcjonariat
- zarząd oraz kierownictwo wyższego stopnia
- dane finansowe